Cèl·lules mare i medicina regenerativa

Curs d'èxit en anteriors edicions!

Cèl·lules mare i medicina regenerativa - Centre de medicina regenerativa de Barcelona. Barcelona

Volem aproximar el món de la recerca en cèl·lules mare a les aules de batxillerat.

Explicarem als professors què són les cèl·lules mare pluripotents, debatrem sobre temes de bioètica i sobre medicina regenerativa, i finalment els professors experimentaran com es fa la recerca en un laboratori del CMR[B].

Perfil del professorat

Biologia

Cursos

ESO i batxillerat

Aplicació a les assignatures de:
-Biologia de 4t d’ESO
-Treball de recerca (4t ESO/1r Batxillerat)
-Biologia (1r i 2n Batxillerat)

És especialment enriquidor per als professors de biologia de 1r de batxillerat, ja que en el seu currículum hi consta com a contingut: "Aplicació de les cèl·lules mare en biomedicina. Distinció entre cèl·lules mare embrionàries i adultes. Valoració crítica de les implicacions socials i ètiques del seu ús. Significat i aplicacions de la clonació".

Objectius del curs

-Apropar la recerca en cèl·lules mare a les aules.
-Explicar les possibles aplicacions de les teràpies clíniques amb cèl·lules mare.
-Aclarir/debatre aspectes de la legislació bioètica a Espanya.
-Donar a conèixer la metodologia que fem servir en la caracterització de les mostres.
-Facilitar mitjans audiovisuals i documentals que permetin l’aplicació a l’aula dels continguts del curs.

Continguts

Sessió 1 - Dissabte 11 de novembre de 2017 

  1. Teoria: Introducció general. Cèl·lules mare i cèl·lules pluripotents induïdes. Metodologia d’obtenció i cultiu de cèl·lules mare (1h)
  2. Pràctica: dividim els professors en 2 grups
  • Grup A: Dinàmica per a generar debat sobre la investigació amb cèl·lules mare embrionàries i cèl·lules pluripotents induïdes (45 min)
  • Grup B: Visita i pràctica al laboratori de cultiu de cèl·lules mare (45 min)

        -Tots els professors faran les pràctiques dels grups A i B, en diferents torns.

  3. Posada en comú al debat sobre la investigació amb cèl·lules mare (30 min)

Sessió 2-  Dissabte 18 de novembre de 2017

  1. Teoria: Metodologia en l’anàlisi i caracterització de les mostres (1h)
  2. Pràctica: dividim els professors en 2 grups
  • Grup A: Pràctica d’obtenció de mostres al laboratori d’histologia (50 min)
  • Grup B: Pràctica d’observació al microscopi de les mostres (50 min)

          -Tots els professors faran les pràctiques dels grups A i B, en diferents torns.

    3. Lliurament i explicació del material per al treball a l’aula. Torn de preguntes (20 min)

Aplicabilitat a l'aula

El curs millorarà la capacitació dels professors en noves àrees incloses en el currículum formatiu dels alumnes.
De manera que sigui possible reproduir les pràctiques a classe, es proporcionarà a cada professor:
-un dossier de continguts amb informació teòrica sobre els temes tractats al curs així com propostes d'activitats per a realitzar a l'aula.
-material audiovisual
-mostres per a l’observació al microscopi de l'escola

Valors afegits

-Possibilitat de fer una visita amb els alumnes durant un matí en horari escolar, amb prèvia reserva mitjançant EscoLab (iniciativa del Programa Barcelona Ciència de l'Institut de Cultura i del Programa de Cultura Científica de l'Institut d'Educació de l'Ajuntament de Barcelona)
-Kit amb material didàctic per a l’escola
-Assessorament durant el curs 2017-2018

Cal portar algun material, dispositiu i vestimenta específics

No

Places disponibles:

1

Adreça

Gran Via de l'Hospitalet, 199 2ª Planta (entrada onco. radioteràpica)
08908 Barcelona

Data i horari del curs

CMRB (Barcelona)
11 i 18 de novembre de 2017 de 10 a 13h

Hores totals

6h

Nombre de places

15

Preu

36 euros

Certificat

Es donarà un certificat acreditatiu als assistents que hagin anat a totes les sessions del curs.

Codi del curs

PIC1308